Krom
kultury vysoké a lidové se v českých zemích, jako všude jinde,
rozvíjela od počátků 19. století i kultura populární. Některé
popkulturní fenomény jsou pevně usazeny v českém kolektivním
vědomí a slouží nezřídka i k národní sebeidentifikaci. Anketa
České televize Kniha mého srdce z roku 2009 například ukázala
masovost obliby literárních postav, jako jsou sluha Saturnin z
humoristického románu Zdeňka Jirotky, Švejk z románu Haškova či
Rychlé šípy z chlapeckých románů a komiksů Jaroslava Foglara.
Podobná anketa o Největšího Čecha zase ukázala roli
humoristického fenoménu Járy Cimrmana. Význačnou roli sehrála
též dvojice loutek, které vytvořil za první republiky Josef
Skupa: Spejbl a Hurvínek. Skupa tím navázal na velkou českou
loutkářskou tradici, spjatou mimo jiné se jménem Matěje
Kopeckého. Z dětské literatury vzešla podobně populární
postavička Ferdy Mravence (a jeho souputníka Brouka Pytlíka),
kterou stvořil Ondřej Sekora. K nejpopulárnějším českým
komiksům patří Čtyřlístek. Zdrojem podobných popkulturních
fenoménů se v 2. polovině 20. století stal film a především
televize - cyklus televizních Večerníčků přinesl populární
postavičky jako Krteček Zdeňka Milera, Bob a Bobek či Pat a Mat
Vladimíra Jiránka, Maxipes Fík Jiřího Šalamouna, Křemílek a
Vochomůrka či Rákosníček Zdeňka Smetany, Mach a Šebestová
Adolfa Borna či Rumcajs Radka Pilaře. Televizní a filmová tvorba
pro děti 70. a 80. let 20. století zase přinesla fenomény jako
Pan Tau, Arabela či Návštěvníci. Nejvýraznější postavou
české pop‑music, která se začala formovat od 50. let,
je dlouhodobě zpěvák Karel Gott. Často se ve světě prosazují
české modelky, k nimž patří Karolína Kurková, Eva Herzigová,
Pavlína Pořízková, Petra Němcová, Taťána Kuchařová, Daniela
Peštová a Alena Šeredová.