Gotická
architektura v českých zemích vrcholila za Karla IV. Ten nechal v
Praze postavit ve vrcholně gotickém slohu Karlův most a rozjela se
velkorysá výstavba katedrály sv. Víta, s pomocí architekta Petra
Parléře a jeho syna Jana Parléře. Jako schránku nových
korunovačních klenotů, které nechal Karel vytvořit, dal ve
středních Čechách vystavět hrad Karlštejn, jehož architektem
byl Matyáš z Arrasu.
Dalšího vrcholu dosáhla gotika v
éře vlády Jagellonců (též se hovoří o vladislavské či
jagellonské gotice). Vladislav Jagellonský zahájil velkolepou
přestavbu Pražského hradu a povolal ze Saska stavitele Benedikta
Rejta, který v Čechách mimo jiné vytvořil Vladislavský sál a
chrám svaté Barbory v Kutné Hoře, na jehož výstavbě se podílel
další známý stavitel Matěj Rejsek, autor pražské Prašné
brány. Antonín Pilgram v té době zanechal otisky pozdní gotiky v
Brně.
Také v éře barokní v českých zemích
působili významní architekti jako Carlo Lurago (Klementinum),
Francesco Caratti (Černínský palác), Jan Baptista Mathey
(Arcibiskupský palác, Toskánský palác, letohrádek v Tróji),
Jan Blažej Santini‑Aichel (kostel na Zelené hoře),
František Maxmilián Kaňka (Karlova Koruna), Kryštof Dientzenhofer
(kostel svaté Markéty v Břevnovském klášteře) nebo jeho syn
Kilián Ignác Dientzenhofer (malostranský i staroměstský kostel
sv. Mikuláše).
Významná byla v české architektuře
vlna secese na přelomu 19. a 20. století (zejm. Obecní dům v
Praze, z architektů Antonín Balšánek, Osvald Polívka, Josef
Fanta, Jan Letzel), těsně před válkou pak kubismu, což bylo
českou specialitou (dům U Černé Matky Boží Josefa Gočára,
Kovařovicova vila Josefa Chochola).
Od 20. let 20.
století architektura tíhla k funkcionalismu (Veletržní palác v
Praze, Baťův mrakodrap ve Zlíně, vila Tugendhat v Brně), k jeho
představitelům patřili Jan Kotěra a Josef Gočár. V Praze v té
době pracoval i významný slovinský architekt Josip Plečnik
(zejm. kostel Nejsvětějšího Srdce Páně na náměstí Jiřího z
Poděbrad v Praze). Pavel Janák se tehdy rovněž pokusil vytvořit
"národní sloh", kombinaci lidové a moderní architektury
(zejm. krematorium v Pardubicích a palác Adria v Praze). Podobnou
cestou šel Dušan Jurkovič.
V 50. letech 20. století
byl vyžadován jako oficiální styl socialistický realismus (též
zvaný sorela). Charakteristickými stavbami v jeho duchu jsou hotel
Jalta na Václavském náměstí či sídliště Poruba v Ostravě.
Specifickou odnoží sorely byl tzv. stalinský neoklasicismus, který
u nás reprezentuje hotel Internacional v pražských Dejvicích. Na
konci 50. let se však v architektuře (a ovšem i v designu)
prosadil styl nový, zvaný bruselský - to podle toho, že byl
představen na světové výstavě Expo 58 v Bruselu. Vyznačoval se
oblými tvary a skleněnými fasádami. Typickou stavbou v bruselském
stylu byl především výstavní pavilon Expa (dnes již
neexistující) a budova české restaurace na Expu (dnes se nachází
v Letenských sadech v Praze). Dalšími důležitými stavbami
bruselského stylu byly pavilon Z na brněnském výstavišti,
plavecký stadion v Podolí či nádraží v Havířově. Na konci
60. let však bruselský styl vytlačila česká verze brutalismu.
Ceněny jsou zejména projekty z dílny Věry Machoninové a jejího
manžela Vladimíra Machonina (dům bytové kultury v Praze, hotel
Thermal v Karlových Varech, obchodní dům Kotva v Praze,
velvyslanectví ČSSR v Berlíně). Z dalších brutalistických
staveb je připomínáno zejména československé velvyslanectví v
Londýně architektů Jana Bočana, Jana Šrámka a Karla
Štěpánského, hotel Intercontinental v Praze od Karla Bubeníčka
a Karla Filsaka či stavby Karla Pragera (budova bývalého
Federálního shromáždění, Nová scéna Národního divadla).
Nejoceňovanější stavbou této doby však byl vysílač na Ještědu
od Karla Hubáčka.
V polistopadové architektuře
výraznou roli sehrálo dílo Franka Gehryho a Vlado Miluniće
Tančící dům v Praze, které přímo inicioval Václav Havel, a
jež bývá uváděno jako symbol postmoderní architektury. Z
významných světových architektů v té době v Praze tvořil
ještě Jean Nouvel (Zlatý Anděl na pražském Smíchově) či
Ricardo Bofill, který se podílel na modernizaci kdysi dělnického
Karlína (Corso Karlín aj.). V přípravách je projekt proměny
okolí Masarykova nádraží, který vypracovala držitelka
Pritzkerovy ceny Zaha Hadidová. Z projektů domácích architektů
si největší kredit získal projekt Národní technické knihovny v
pražských Dejvicích. Hojně diskutovaný projekt nové budovy
Národní knihovny Jana Kaplického zůstal jen na papíře.
Českými
rodáky byli i významní architekti Adolf Loos, Josef Hoffmann,
Joseph Maria Olbrich či Balthasar Neumann. Podíleli se na rozvoji
zejména Vídně, stejně jako český stavitel Josef
Hlávka.