U prvního a také zdaleka nejslavnějšího
českého výtvarného díla autora neznáme. Jde o sošku Věstonické
venuše, patrně nejstarší keramickou sošku na světě, která
vznikla v mladším paleolitu a byla nalezena roku 1925 na jižní
Moravě.
Většina výtvarných umělců však byla
anonymních ještě v éře gotické, malířství bylo tehdy ostatně
vnímáno jako řemeslo, v němž autor není tak podstatný, a
nikoli jako umění. O umělcích této doby hovoříme za pomoci
pojmů jako Mistr litoměřického oltáře, Mistr třeboňského
oltáře, Mistr vyšebrodského oltáře či Mistr
Theodorik.
Autorské malířství přišlo na scénu v
baroku. K nejvýznamnějším českým barokním malířům patřili
Karel Škréta, Jan Kupecký a Petr Brandl. Zcela zvláštní
postavení měl Václav Hollar, který proslul svými rytinami.
Vrcholná sochařská díla v té éře vytvořili Matyáš Bernard
Braun a Ferdinand Maxmilián Brokoff.
V první polovině
19. století probíhal proces českého národního obrození, ovšem
obrozenci na malířství nekladli takový důraz jako na literaturu,
divadlo či vědu. Malířství zůstávalo na pozici řemesla,
přičemž v krajinářství vynikal Josef Matěj Navrátil, v
portrétu a zátiší Karel Purkyně.
Zlom přišel v polovině
19. století, kdy do českých zemí dorazila vlna romantismu a
realismu. Nejvýznamnějším představitelem malířského
romantismu byl Josef Mánes, dnes známý především díky výzdobě
pražského orloje. Realistickou malbu zvolil například Jaroslav
Čermák.
Se 70. a 80. lety nastoupila tzv. Generace
Národního divadla, tedy tvůrci, kteří se nějak podíleli na
výzdobě právě stavěné "Zlaté kapličky": Mezi nimi
se největšího mezinárodního ohlasu dostalo Mikoláši Alšovi. K
dalším členům generace patřili Vojtěch Hynais, Julius Mařák,
Václav Brožík, Jakub Schikaneder, František Ženíšek či Josef
Tulka. K této generaci patřil i sochař Josef Václav
Myslbek.
Většina z autorů Generace Národního divadla
nadále oscilovala mezi romantickou a realistickou malbou, zejména
krajiny. To však brzy některým autorům nestačilo. Krajinář
Antonín Chittussi začal měnit techniku krajinomalby až tak, že
se dostal na pokraj impresionismu. Vrcholným představitelem tohoto
směru se pak stal Antonín Slavíček. Dílo Luďka Marolda je zase
někdy označováno za předzvěst malby secesní.
Právě
secese pak patří ke klíčovým směrům, které se vynořily na
konci 19. století. V českém prostředí sehrála mimořádnou
roli. Její hlavní představitel, Alfons Mucha, je dnes nejznámějším
českým malířem ve světě. Mucha se proslavil krom svých známých
plakátů také cyklem 20 velkoformátových obrazů Slovanská
epopej, která shrnuje dějiny českého národa a Slovanů.
Vystavena je ve Veletržním paláci v Praze, bývala v Moravském
Krumlově. K secesi lze řadit i dílo Maxe Švabinského a Jana
Preislera. Patří k ní i významní sochaři: František Bílek,
Jan Štursa či Ladislav Šaloun.
Secese provokovala svým
sklonem k užitkovosti, avšak jinak ctila techniky klasické a
akademické. Proti těm se však na konci století začaly bouřit
nové směry. Především expresionismus. Do české
expresionistické skupiny Osma patřili Bohumil Kubišta, Emil Filla
či Otakar Kubín. Členové Osmy pak přecházeli ke kubismu,
dalšímu novému avantgardnímu směru.
Právě
avantgarda začala v první polovině 20. století určovat směr. Od
kubismu k čisté abstraktní malbě došel František Kupka.
Doznívající kubismus hledající nové formy vyjádření byl
pěstován ve skupině Tvrdošíjní (zejm. Josef Čapek, Jan Zrzavý
a sochař Otto Gutfreund). Členové avantgardního Devětsilu se pak
nadchli pro surrealismus (Toyen, Jindřich Štyrský, Josef
Šíma).
Avantgardě navzdory si svou cestou šel Josef Lada - a
i on dnes patří k nejslavnějším českým malířům ve
světě.
Ve druhé polovině 20. století autoři
povětšinou rozvíjeli objevy avantgardní revoluce - v abstraktní
tvorbě to byl například Vladimír Vašíček, část díla jí
věnoval Oldřich Lajsek, Mikuláš Medek, Vladimír Boudník aj. Na
surrealistickou hravost, zejména ve svých známých kolážích,
navazoval v exilu působící Jiří Kolář či doma tvořící Jan
Švankmajer. Zcela nového směru zvaného pop‑art se
dotkl Kája Saudek. Na konci 80. let vystoupili členové skupiny
Tvrdohlaví (Jiří David, Petr Nikl, Jaroslav Róna).
Nejznámějšími
představiteli české umělecké fotografie jsou František Drtikol,
Josef Sudek, Jan Saudek či Josef Koudelka. Zvláštním fenoménem v
umělecké fotografii je Miroslav Tichý.
V českém
výtvarném umění hraje významnou roli knižní ilustrace,
karikatura a kreslený film. Mistrem karikatury byl František
Gellner, v knižní ilustraci vynikli Viktor Oliva, Josef Lada, Jiří
Trnka, Zdeněk Burian, Adolf Born či Květa Pacovská, která za
knižní ilustrace roku 1992 získala Cenu Hanse Christiana Andersena
od Mezinárodního sdružení pro dětskou knihu. V kresleném filmu
se prosadili Zdeněk Smetana či Zdeněk Miler.
K
významným německým malířům narozeným v českých zemích
patřili Anton Raphael Mengs, Gabriel Max, Josef Führich či Emil
Orlik.
Nejcennější díla českého výtvarného umění
se snaží shromažďovat Národní galerie. Z děl zahraničních
autorů v jejím vlastnictví patří k nejcennějším Růžencová
slavnost Albrechta Dürera, Adam a Eva Lucase Cranacha staršího,
autoportrét Henri Rousseaua, Rembrandtův Učenec v pracovně, Šimon
a malý Ježíš Petra Brandla, Milenci Augusta Renoira, Panny
Gustava Klimta, Zelená pšeničné pole s cypřiši Vincenta van
Gogha, autoportrét Ilji Repina, V Moulin Rouge Henri de
Toulouse‑Lautreca či Vzpomínka na Le Havre Pabla
Picassa. Národní galerie vystavuje ve Šternberském paláci,
Schwarzenberském paláci, klášteře sv. Jiří, Jízdárně
Pražského hradu, Salmovském paláci, Anežském klášteře,
paláci Kinských, Veletržním paláci, v domě U černé matky
Boží, na zámku Zbraslav, v klášteře ve Žďáru nad Sázavou a
na zámku Fryštát. K dalším významným galeriím patří
Moravská galerie (vystavuje v pěti budovách: Místodržitelský
palác, Pražákův palác, Uměleckoprůmyslové muzeum, Jurkovičova
vila v Brně a Rodný dům Josefa Hoffmanna v Brtnici u Jihlavy) a
Galerie hlavního města Prahy (dům U Zlatého prstenu, dům U
Kamenného zvonu, Staroměstská radnice, Bílkova vila, Dům
Františka Bílka v Chýnově, Městská knihovna na Mariánském
náměstí, Trojský zámek).
K nejznámějším sochám v
ČR patří Šalounova socha Jana Husa na Staroměstském náměstí,
Myslbekův pomník knížete Václava na Václavském náměstí,
Zoubkův Pomník obětem komunismu na Petříně, Kafkova socha Jana
Žižky v Národním památníku na Vítkově (největší jezdecká
socha v Evropě). Největší českou sochou všech dob byl Stalinův
pomník na Letné, který však na svém místě stál jen v letech
1955-1962. Dnes se na jeho místě nachází Pražský metronom. V
poslední době se velmi oblíbenou u turistů stala Černého Hlava
Franze Kafky u obchodního centra Quadrio. Černý na sebe strhl
pozornost také svou provokací Entropa. Anna Chromy v Praze u
Stavovského divadla instalovala jeden ze svých Plášťů
svědomí.
Nejvýznamnější českou výtvarnou cenou je
Cena Jindřicha Chalupeckého.