Česká republika má se svými 9 568 km jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě. Z toho je 3 212 km tratí elektrizováno a 1 906 km je dvou‑ a vícekolejných.
Správcem a provozovatelem naprosté většiny železniční infrastruktury je státní organizace Správa železniční dopravní cesty.
České dráhy
provozují vysokorychlostní vlaky Pendolino, ale jelikož žádné
tratě nejsou vysokorychlostní, je jejich rychlost omezena na 160
km/h.
Přepravní výkon necelých 165 milionů
cestujících při 6 590 milionech osobokilometrů i 13 770 milionů
tunokilometrů v nákladní dopravě znamená za poslední desetiletí
značný pokles.
Od roku 1991 je Česká republika
zapojena do sítě mezinárodních vlaků EuroCity, od roku 2005
zajišťují některá z mezinárodních spojení i vlaky SuperCity,
jejichž těžiště je na lince Praha – Ostrava.
Největším
železničním dopravcem jsou České dráhy.
Nákladní železniční
trh je liberalizován, liberalizace v osobní dopravě probíhá.
Většina osobní železniční dopravy je podporována z veřejných
rozpočtů prostřednictvím dlouhodobých smluv s dopravci.
Hlavním
železničním uzlem je Hlavní nádraží v Praze. Jeho stará
budova je památkově chráněnou secesní stavbou z dílny
architekta Josefa Fanty.
Mezinárodně využívaný je unikátní
Železniční zkušební okruh Cerhenice.